Zpět

Poprvé ve školce

Co potřebuje umět dítě před vstupem do MŠ

 

Denní režim

V době před nástupem do kolektivního zařízení je pro dítě potřebné, aby bylo přivyklé kladnému, ale pravidelnému dennímu řádu ( vstává ve stejnou dobu, činnost a jídla jsou nabízena ve stejnou dobu, chodí spát pravidelně v…).

Pestrý program musí dítě přijímat ochotně, ale větší vybočení z režimu dítě znejišťují, nabourávají jeho představu o plynutí času. Denní režim a program určují dospělí, není dobré zvykat dítě na to, že pokaždé vyhovíme jeho přání a vše podřídíme právě jemu.

Odloučení od rodičů

Většinou bývá dítě schopno setrvat na kratší dobu u prarodičů, kamarádky, tety apod.

Je nutné s dítětem vždy předem dohodnout, jak se vrátíte a dohodu dodržet. Tím se dítě „otužuje“ a jeho nejistota v novém prostředí nebude tak veliká, neboť poznalo, že jej opouštíte jen na domluvenou dobu. Stejně důležité je i to, aby v cizím prostředí přijímalo i jídlo, chodilo na WC a komunikovalo s dospělým.

Jídlo

Dítě by mělo jíst všechny druhy potravin, nemělo by zásadně odmítat žádný typ jídla. Výjimkou jsou samozřejmě lékařem nařízené diety. Problémem je, když nejí chleba, ale jen rohlíky, odmítá všechny druhy zeleniny i ovoce, nechce brambory ani rýži ani těstoviny atd. Nejvíce škody můžeme natropit jednak násilným nucením, stejně tak i soustavným ustupováním a dokrmováním sušenkami či hranolky apod. Dítě by nikdy nemělo mít dospělého v „hrsti“, vydírat ho, být doprošováno nebo odměňováno za snězení porce. Ve školce potřebuje umět se samo najíst (ukusovat z krajíce chleba, polévku a hl. jídlo jíst lžící).

Hygiena

Dítě musí před vstupem do MŠ umět srozumitelně sdělit své potřeby, samo se obsloužit na WC a umyvadla, samostatně se vysmrkat apod.

Oblékání, úklid

Je potřebné, aby si poznalo své věci, umělo si samo svléknout a obléknout základní oblečení (spodní prádlo, tričko, punčocháče, tepláky…). Dítě by mělo znát základní umístěné věcí v domácnosti. Tento řád dodržovat a umět věci samostatně uložit na správné místo (oblečení, hračky, utěrky, kapesníky apod).

Komunikace

Před stupem do MŠ je nezbytné, aby dítě reagovalo na své jméno, běžný pokyn ( pojď sem, to neber, přines si hračku apod). Zná své jméno a příjmení, umí pozdravit, poprosit, poděkovat – zdvořilostní návyky má vypěstované z domova. Mluví se známými dospělými – kamarádkou, tetou, sousedem… Odpovídá na jejich dotazy, umí o něco požádat (jít na WC, půjčit si něco, vyprávět co zažilo). Zná několik písniček, pohádek, knížek. Není ale nuceno je říkat na požádání.

Důsledná příprava na docházku školky je důležitá jak pro dítě, tak pro rodiče. Dítě přestává být opečovávaným batoletem a stává se školáčkem. Ve školce přijdou na řadu i mnohé nové zkušenosti – zejména z oblasti sociálních kontaktů. Dítě bude muset přijmout autoritu „cizí“ učitelky, učit se společně žít s dalšími vrstevníky. To přinese mnohá omezení jeho osobní svobody a volby, bude se muset přizpůsobovat. A půjde mu to snáze, když bude umět o svoji osobu pečovat samostatně.


Seznam akcí do konce školního roku

Kliknutím na nadpis článku zobrazíte více informací.

Více informací

Výlet - Ptáčata a Koťata

Kliknutím na nadpis článku zobrazíte více informací.

Více informací

Výlet na zámek do Libochovic

Kliknutím na nadpis článku zobrazíte více informací.

Více informací